יום שני, 25 בספטמבר 2017

תודעה נבונה - Wise Mind

מהי תודעה נבונה - Wise Mind?

הרבה אנשים מוצאים עצמם עסוקים בשאלה "מי אני?". התשובה לשאלה זו, חמקמקה ככל שתהיה, מתבססת על היכולת לזהות ולהכיר בתחושות ובמחשבות שלנו לגבי עצמנו ובתפישה שלנו את עצמנו. נבחן שלושה גורמים עליהם נבנית תמונת ה-"מי אני": זהות, דימוי עצמי, ותחושת עצמי (Sense of Self).

wise%2Bmind

Wise Mind

זהות קשורה בגורמים כמו גיל, מגדר, מעמד, העדפה מינית, עיסוק, לימודים, וכו'. 

היא מושפעת משינויים צפויים, כמו התבגרות, ומשינויים בלתי-צפויים, כמו פרידה מבן-זוג למשל. הזעזועים הללו המתרחשים אצל כולם לאורך החיים עשויים להיחוות כקשים, גם לאנשים בעלי תחושת עצמי ודימוי עצמי יציבים.

הדימוי העצמי מורכב ממחשבותינו לגבי עצמינו לאורך זמן, ועשוי להיות מושפע מאותם גורמים המשפיעים על הזהות. יציבות הדימוי העצמי נשענת על הנרטיבים שאנו מספרים לעצמנו ולסביבה לגבי מי אנחנו, להם שתי תכונות מרכזיות: יציבות ובעלות (Agency). כאשר הנרטיבים חסרים ביציבות, לא יכולה להתבסס תחושת ערך-עצמי יציבה. כאשר אין בעלות, אנו נוטים להאמין שהגורל שלנו אינו תלוי בנו.

תחושת העצמי היא הקשה ביותר להגדרה. הוגת שיטת ה-DBT, מרשה לינהן, הגדירה אותה כ"נוצרת מתוך ההתבוננות שלנו על עצמנו לאורך זמן, בעיקר בסביבה בטוחה ושקטה".

אנשים בעלי פגיעות רגשית גבוהה, הגדלים בסביבה שאינה מעניקה לרגשותיהם ותחושותיהם את ההכרה לה הם זקוקים, לומדים שאין הם מסוגלים לסמוך על עצמם, ועשויים לחוש בלבול רב לגבי עולמם הרגשי והחושי. תחושת עצמי פגועה מתאפיינת גם בחיפוש מתמיד של אישור הסביבה, ותחושת ריקנות חזקה המתעוררת בעקבות שאלות המופנות פנימה.

כאשר אחד מן הגורמים הללו פגוע או מעורער, בעיקר בתחושת העצמי, תהליך קבלת ההחלטות, אפילו הפשוטות ביותר, עשוי להיות בעייתי, קשה, ומבלבל. אחד הכישורים הנלמדים ב-DBT המסייע להתמודד עם מצבים אלו הוא "תודעה נבונה" (Wide Mind). כדי להכריע כיצד לפעול באמצעות ה-Wise Mind, ראשית צריך להכיר בעובדה שאנו לא באמת יודעים כיצד עלינו לפעול בסיטואציה הנוכחית, ושטעויות הן חלק בלתי-נמנע מהחיים. מכאן נשקול את האפשרויות שלנו, שאינן לפעול מתוך דחפים שאנו מכירים אותם כבעייתיים, מבלי לוותר עליהם בשלב זה. בסופו של דבר, אם נהיה מוכנים להמתין בסבלנות במצב זה, התשובה תעלה מתוכנו, מתוך ה-Wise Mind.

איך מתחברים למצב של Wise Mind?

התהליך הזה נשמע על פניו מטה-פיזי, ואין זה במקרה של-Wise Mind ניתנו שמות רבות לאורך ההיסטוריה בתרבויות ובדתות שונות. כדי לדעת שאנו נמצאים באותו מצב של המתנה סבלנית לתשובה שתעורר מתוכנו נשאל את עצמנו חמש שאלות:

  • האם אני מודעת לנטייתי לפעול מתוך רגש או דחף?

  • האם אני מעוניינת לבחור בגישה יותר אדפטיבית?

  • האם אני בוחרת כרגע שלא לפעול מתוך דחף?

  • האם אני מכירה את התחושות הללו מעברי, ומודעת לטעויות שהן הובילו אותי אליהן בעבר?

  • האם אני צריכה עזרה?

לאחר מענה חיובי על חמשת השאלות הללו, נכתוב פסקה על מה שעולה בדעתנו לגבי הסיטואציה הנוכחית ולאחר מכן נקרא אותה לאט ובסבלנות. ככל שנחזור על תהליך זה יותר פעמים, כך נתקרב יותר אל ה-Wise Mind שלנו.

צפו בסרטון הסבר על תודעה נבונה:


סיכם:

גיא רומח, פסיכולוג בהתמחות חינוכית


מקור: https://www.newharbinger.com/blog/what-wise-mind-and-how-can-it-help-bpd

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תיקוף בקבוצת מיומנויות ב-DBT

  אנחנו יכולים לתקף רגשות, מחשבות והתנהגויות בעצמנו ובאחרים. לתקף זה לא להסכים תיקוף זה לא אומר הסכמה.  תיקוף אינו בהכרח אומר שאתם אוהבים או...